יום שבת, 23 באוגוסט 2008

עקב בצד אגודל- פרשת "עֵקֶב".

" והיה עֵקֶב תשמעון את המשפטים האלה ושמרתם ועשיתם אותם...ואהבך וברכך והרבך וברך פרי בטנך אדמתך דגנך ותירשך ויצהרך...ברוך תהיה מכל העמים, לא יהיה בך עקר ועקרה ובבהמתך והסיר ה' ממך כל חולי..." (דברים ז')

כך מתחילה פרשת "עקב". בני ישראל לא מזמן יצאו ממצרים ועומדים להיכנס ארצה. יש הרואים את היציאה ממצרים כשלב הראשוני של היווצרות העם. ממצב של עבדים, בתוך כור ההיתוך הפכו בהנהגתו של משה לעם של ממש. העבדות- כחבלי לידה והיציאה כלידה עצמה. שלב המדבר הוא שלב הגדילה בו אנו לומדים מה אסור ומה מותר, מקבלים את כל הנחוץ לנו: מָן מן השמים לאכול, בשר עד לפתח הבית, סנדלים שלא בלו ושמלות שלא התכלו. מים מן הסלע לשתות והרבה נסיונות, שבהם לפעמים עמדנו ולפעמים פחות.
ערב הכניסה לארץ משה מסכם את מה שעברנו וממשיך בפרשתנו את ה"שכר והעונש" באם נעמוד או לא בתנאים האידאליים להמשך צמיחתינו, התבגרותינו.

הפרשה נבחרה להיקרא פרשת "עקב"- אולי בעקבות היותה מילה ראשונה משמעותית בפסוק זה אך נראה לי שיש לבחירה זו משמעות עמוקה יותר.
פירוש הפשוט של המילה "עקב" זה בעקבות, אם וכו'- כהתנייה אך חכמים מפרשים אותה גם כ"עָקב", החלק האחורי בכף רגלינו עליו אנו נשענים בעמדנו על האדמה.

העקב, על פי הרפואה הסינית, נשלט ע"י הכליות. הכליות הן שורש הYIN והYANG בגופנו, שער החיים, החומר הגולמי ממנו אנו מקבלים אנרגיה פוטנציאלית וע"י יכולת הטרנסופרמציה והשינוע של מע' העיכול והמחמם המשולש- היא הופכת לאנרגיית חיים זמינה ופעילה.
הכליות שייכות לאלמנט המים, השקיפות והאמת הפנימית של כל אחד מאיתנו וכן האמת האוניברסלית. הן משופעות באנרגיה שלא קיבלנו מאוכל ושתייה אלא פוטנציאל אלוקי, גנטי (תורשתי), פרה-נטלי.
הכליות הן המצבור של האנרגיה הזו בגוף ולכן מאוד חשוב לדעת איך להשתמש בה ואיך לא להשתמש בה. וכך, הסינים, כמו משה לבני ישראל העומדים בפני עצמם ועצמאותם עם כניסתם לארץ- נתנו הוראות והכוונה מה לעשות ומה לא על מנת להישמר ולא לחלות, מה לעשות על מנת להמשיך לפרות ולרבות בבריאות ושפע.

חכמים בחרו לפרש את המילה עקב כעקב כף הרגל בגוף על מנת להסביר את הרעיון של הענווה שיש לנו לנהוג בה עם אלוקים, שעלינו לקיים גם המצוות שלכאורה נראות הכי פחות חשובות ונמצאות אי שם למטה בסדר העדיפויות כמו שאומר רש"י:" אם המצוות הקלות שאדם דש בעקביו תשמעון" . אך כאן, כמטפל ברפואה סינית, בעיניים ומחשבה סינית אני שם לב לדברים הבאים:

"עקב תשמעון"- הכליות ברפואה הסינית נפתחות לאוזניים. לאוזן צורה של כליה ועליה פזורות נקודות דיקור רבות שדיקורן משפיע על כל האיברים בגוף ממש כמו ברפלקסולוגיה שם האיברים משתקפים בכף הרגל (ושוב עקב:).
יכולת השמיעה תלויה בעיקר בחוזקת אנרגיית הכליות ועם הגיל, ככל שהאנרג' הפוטנציאלית, הגולמית אוזלת, כך עם הגיל המבוגר (בדר"כ) השמיעה נחלשת. ושוב- הקשר עקב- כליות- שמיעה.

הפסוקים ממשיכים "והרבך וברך פרי בטנך אדמתך... לא יהיה בך עקר ועקרה...והסיר ה' ממך כל חולי"- הכליות, הן האחראיות ברפ' הסינית על המטען הגנטי שלנו ועל יכול הפריון והרבייה. כליות חזקות- ייצרו וולד בריא וחזק ואילו כליות חלשות יכולות להיות פתח לבעיות התפתחות, חליים שונים וחולשות. וכך, אומר השם למשה שידריך את עם ישראל לדרך חיים נכונה ובריאה (פיזית ובעיקר רוחנית, נפשית) ובכך ההבטחה לפריון מבורך, פירות בטן ופירות אדמה בריאים וטובים.


אני מאחל לכולנו שנזכה ללכת בדרך האמת (הכלייתית) בצורה עקבית ונכונה, עקב בצד אגודל, ושנזכה לחיים טובים, פוריים ובריאים.

(עכשיו, נשאר לברר את פרטי הדרך, לא?)

אין תגובות: