יום שישי, 15 באוגוסט 2008

"בשמלה לבנה"- מאמר על ט"ו באב



"אָמַר רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל, לֹא הָיוּ יָמִים טוֹבִים לְיִשְׂרָאֵל כַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בְּאָב וּכְיוֹם הַכִּפּוּרִים, שֶׁבָּהֶן בְּנוֹת יְרוּשָׁלַיִם יוֹצְאוֹת בִּכְלֵי לָבָן... וְחוֹנוֹת בַּכְּרָמִים..." (מסכת תענית)

כמידי שנה אני מוצא עצמי מתחבט בשאלה מה יש בציון המועד "ט"ו באב" שעם ישראל דואג לציינו שנה בשנה מה הקשר שלו לאהבה, שמחה, בגדי לבן ואיך הוא מתסדר עם התיאוריה הסינית של "חמשת התנועות"?

"בשיא היאנג פורץ היין ובשיא היין פורץ היאנג"

ט"ו באב חל בליל ירח מלא (כמו בכל מחציתו של חודש ירחי). וכמו שאומרת הכותרת, בשיא המהלך של התמלאות הלבנה, שנמצאת בדיוק בהפרש חצי שנה מט"ו בשבט- מתחיל לו תהליך חדש.
אם ט"ו בשבט הוא חג לאילנות כי ביום זה "ירדו רוב גשמים" ופורץ לו כנבט צעיר אלמנט העץ, האביב ושמחת הקיץ - ט"ו באב משמש בהלכה
כיום האחרון לנטיעה (כל נטיעה לאחר מכן נחשבת לנטיעה של השנה הבאה) ונפתח השער לעונת הסתיו, אלמנט המתכת הלבן ולתקופת החגים בהם נפתחים שערי שמיים לקבל את תפילותינו ולהמטיר עלינו יורה ומטר.
מכיון שט"ו באב היה "יום נטיעות אחרון" לשנה אפשר להניח שט"ו באב היה חג של נטיעות, ולכן כשאמרו חז"ל "לא היו ימים טובים לישראל כט"ו באב" אפשר שהתכוונו לבניית בתים חדשים בישראל (חתונות), שהן גם סוג של נטיעות חדשות ומכאן המקור למנהג החתונות ביום זה.
בנוסף, ט"ו באב מסמל את שיאו של הקיץ (עונת האש) ורגש האהבה, המשויך לעונה זו, נמצא בשיאו ולכן ט"ו באב קרוי גם "חג האהבה".
כל זה יפה וטוב ויכול להתאים לכולם אך מה מיוחד ביום זה דווקא לישראל? בספר שופטים מסופר סיפור "פילגש בגבעה".
מעשה פילגש בגבעה מספר על אונס של אישה משבט יהודה בידי צעירים משבט בנימין (מהיישוב גבעה) שגרם למותה. בעקבות המעשה נלחמו בני ישראל בבנימין מלחמת חורמה ואף נדרו לא לתת את בנותיהם לבני שבט בנימין. לאחר ששבט בנימין כמעט שנכחד מחוסר נשים, הפתרון לבעיית הנדר שניתן לצעירי בנימין הרווקים היה להגיע אל כרמי שילה בזמן החג ו"לחטוף" מבין המחוללות את האישה הראויה.

בנוסף לכך, בגמרא מובא ש"לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב שבנות ישראל יוצאות ומחוללות בכרמים ואומרות: בחור שא עיניך מה אתה בוחר לך אל תתן עיניך בנוֹי תן עיניך במשפחה 'שקר החן והבל ביופי אשה יראת ה' היא תתהלל'".

אז למה לובשים לבן ולא אדום כצבע האהבה?
בני ישראל נמשלו ללבנה, שדווקא לאחר שהיא יורדת עוד ועוד מתחילה העלייה שלה ויום ט"ו באב מסמל את שיא העלייה לאחר הצער והירידה הגדולה של ימי בין המצרים ו- תשעה באב.
מט"ו באב היום מתקצר והלילות מתארכים, הרוח מתחילה לנשוב, הלחות נעלמת אט אט, היובש של עונת הסתיו נכנס וצבעה הלבן של המתכת נמצא בפתח. ישנן סיבות נוספות במקורות לבגדי הלבן אך כאן זה מסתדר נפלא עם התיאוריה הסינית של חמשת האלמנטים שאנו חוגגים את תחילת השנה החדשה, עונת הסתיו והחורף, ראש השנה למלכים ולחודשים, התחדשות כללית, צבירת כוחות ומאגרים לעונת החורף הקרה.

עכשיו, כשהדברים ברורים לי (ואולי גם לכם) אסיים ב-חג אהבה שמח, "מעבר" בריא וכן- "תחל שנה וברכותיה".

שלכם,
שי.















אין תגובות: